jojoos.reismee.nl

2e week, Bill Payne

Genadig karakter van God

Deze week werd over dit onderwerp gesproken door Bill Payne. Hij komt uit Canada.

Het was heel bijzonder hoe Bill begon. Hij begon erg filosofie's over een waarheidsdoos. Waar wil die man heen dacht ik, maar het was erg mooi dat hij op deze manier begon. In ons hele leven hebben we van alles geleerd, gehoord, ondervonden en emoties/gevoelens bij gehad. Al deze ervaringen en gevoelens hebben we in de waarheidsdoos opgeslagen en zien we nu aan als waarheid. Dat hebben we gedaan met onderwerpen over ons zelf, wie ben ik, ben ik waardig, eigenwaarde en dat zien we als ons zelfbeeld. Zo hebben we dat ook gedaan met alles wat we rondom God hebben gehoord, gelezen en ondervonden. Ons Beeld van God. Nu kan het zo zijn dat mensen erg negatief hebben gesproken over jouw en over wie God is. Of je heb zelf een slechte ervaring met je vader. Waardoor je het woord vader anders interpreteert en God niet kan zien als een liefde volle vader.

Er zitten dus ook leugens in de waarheidsdoos die jij ziet als waarheid. Maar wij denken ik heb dit zo gehoord/geleerd en dat is de waarheid. We hebben de autoriteit over deze waarheidsdoos. En als we dan iets anders horen laten we het niet toe als waarheid. In het geloof gaat het er dus om, om die autoriteit van die waarheidsdoos los te laten, zodat er een nieuwe wind doorheen kan met wat wel de waarheid is over jezelf en over God. Gelukkig hoeven we zelf niet uit te gaan zoeken wat een waarheid is en wat een leugen. Daarvoor is de 3 eenheid. Het enige wat wij moeten doen is ons autoriteit over deze waarheidsdoos los te laten en vragen of God, de Heilige Geest de leugens wil vervangen door de waarheid.

Maar wat is de waarheid?! De waarheid is het woord en het woord was God (Joh 1:1) (Joh 17: 17)

Het volgende waar Bill ook over sprak was de drie eenheid en waarom God ons en de aarde geschapen heeft.

Er staat geschreven dat voor dat de aarde bestond er al een relatie is tussen God, Jezus en de Heilige Geest bestond.

Joh 1: In begin was er het woord.

Joh 17:5 Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond.

Joh 17: 21-24, Laat hen allen een zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in U, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij een zijn zoals wij: ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen een zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoal u mij liefhad.

Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zien waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd.

God heeft liefde niet gemaakt of uitgevonden Hij is LIEFDE. Liefde is het middelpunt van zijn, zijn. Het is het middelpunt van de RELATIE van de drie eenheid.

Als je een man en een vrouw een relatie hebben en de liefde bevestig met een huwelijk en de relatie een eenheid wordt in de liefde. Is de vrucht van deze eenheid in liefde voor een man en vrouw de geboorte van een baby. Ze willen hun liefde delen met hun kinderen en dat is zo ook een cadeau aan elkaar.

Liefde wil geven.

De drie eenheid is vol van liefde en vanuit deze liefde komt de schepping voort. Het is een cadeau aan elkaar in de drie eenheid. Wij zijn kinderen van de drie eenheid, is dat niet iets moois. Is het niet bijzonder dat wij een vrucht van liefde zijn.

God wil een relatie met ons en om een goede relatie te vormen wil je elkaar leren kennen. Zo wil God ons ook leren kennen. Zo heeft Hij ons ook geschapen om Hem te zoeken en te leren kennen.

Hierdoor zit erinieder mens een verlangen naar God.

Naar Liefde, naar warmte en geborgenheid, naar recht doen enz.

Dit is maar een korte samenvatting van de spreker. Ik kan wel nagaan dat dit mij tot heel veel denken zet en dat is ook erg mooi. Leugens uit mijn waarheidsdoos worden voorzichtig weg gewerkt en mijn ogen worden geopend voor wie God nu echt is en hoe ik Hem mag zien en hierdoor mag ik ook zien hoe Hij mij ziet, wie ik ben voor Hem.

Ik leer hier erg veel en ook mijn kijk op de bijbel het woord wordt aangepast. De God van de Oude testament is dezelfde als in het nieuwe testament. Oja.. maar in de oude testament is Hij cru hard en gemeen, er zijn veel oorlogen en er worden baby's en kinderen vermoord. Dat is toch geen lieve God.

In het kort, dat is God wel Hij is liefde vol. Na de zonde valsprak God eenwoord,

Gen 3: 15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzeld je kop, jij bijt hen in de hiel.

God geeft hier aan tegen de satan dat zijn kop vermorzeld wordt door het zaad van een vrouw (eerste aankondiging van Jezus geboorte)De satan wil niet dat dit gebeurd want dan raakt hij de macht kwijt. De volken in de oude testament waren optimaal slecht, vrucht van de satan en deze waren alleen uit om het volk Israël te vernietigen, waar Jezus uit geboren zou worden. Omdat God zoveel van ons houdt moest hij de mensen die het zaad wilde vernietigen tegen houden.

Oké weer een Eye opener, voor mij te minsten.

Ik vind het mooi om zo meer van de bijbel te leren en te leren zien wat er nu werkelijk staat.

Sorry voor het lees werk, maar ik dacht ik hier veel lezen jullie ook.

Tongue out

Fijne tijd, week, dag avond

Reacties

Reacties

Jolanda

Hé wat beschrijf je dat gaaf zeg! Voor mij is tijdens m'n DTS Johannes 17 ook veel meer gaan leven. Vooral dat vers dat God ons net zoveel lief heeft als zijn Zoon!!! Bedankt dat je dit deelt. Veel zegen.

Marcel

Volgens mij moet ik nog veel lezen. :-O

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!