jojoos.reismee.nl

Van Hemelvaart tot Pinksteren

Hoi lieve lezers,

Zoals de meest van jullie al gezien of gehoord hebben, ben ik alweer een maand terug in Nederland. De tijd gaattoch weersnel, maar ik ben blij dat ik in een stoptrein bevind en zo elke dag weer mag beseffen hoe goed ik het heb en gezegend ik ben.

Jullie hebben nog en aantal verslagen van mij te goed. Deze wil ik jullie niet onthouden

Zo hebben jullie nog recht op: 10 dagen in Jeruzalem, fam Bakker, Debriving en de laatste week weer in Jeruzalem.

Nu al eerst 10 dagen in Jeruzalem met als titel;

Van Hemelvaart tot Pinksteren in Jeruzalem

Deze dagen zijn alleen al heel bijzonder als je de bijbel er naast legt. Jezus zegt namelijk tegen zijn discipelen. Ga naar Jeruzalem en blijft daar totdat je de belofte van de Vader heb ontvangen (handelingen 1: 4-5).

Wij als studenten van de Discipelschap trainingschool mochten zo ook 10dagen in Jeruzalem blijven. Mooi hé! Dit is namelijk ook niet geplant van te voren, God heeft dit geleid! Ons hele verblijf stond nog open een week voor vertrek en langzaam werd dit gedurend ons verblijf gevuld en zo ook deze tiendagen van Hemelvaard tot pinksteren.

Tijdens deze dagen hadden we als programma elke dag Bijbelstudie die geleid werd door één van ons en daarnaast vaste ook elke dag iemand. Dit was een bijzondere, mooie en leerzame ervaring.

Buiten dit werden er ook nog andere dingen gedaan. Zo zijn we twee keer naar een 'gaarkeuken' (Hazor Yeshaya)geweest. Dit is een keuken die maaltijden maakt en uitdeelt aan 'Holocast' overlevende, arme mensen en oudere. We mochten helpen met aardappels schillen, rode kool snijden, selderie schoonmaken en snijden en sommige hebben ook het eten uitgedeeld. Tijdens onze bezigheden kon je met andere vrijwilligers praten. Zo helpen veel Joodse student ook in de keuken.

Zondags zijn we naar een gemeente 'Kings of Kings' geweest ditis een hele enthousiaste gemeente, waar vele van ons weer energie van kregen. Het mooie was dat het deze dag Israël/Jeruzalem dag was en dat de preek hierover ging. Waardoor wij weer wat meer achtergrond kregen van Jeruzalem en Israël. Na de dienst zijn we met een groepje een van ons en Annemarie met een groepje(blanke zuid afrikanen) naar een ultra Orthodox Joodse wijk geweest. We hebben in deze wijk gebeden voor wat op ons hart kwam om te bidden. Het was heel apart om hier te lopen. De bewoners dragen alleen zwart/wit, mannen en vrouwen gescheiden, je wordt niet aangekeken door mannen, vrouwen die getrouwd zijn hebben een pruik op. Andere mannen mogen getrouwde vrouwen haar haren niet zien ivm verleidingen. Ik voelde me hier niet op me gemak. Aan het begin van deze wijk stond een bord met daarop, draag geen moderne kleren, loop niet in grote groepen, vrouwen mogen geen broeken aan. Anders beledigt je de wijk.

Dit alles was weer een hele ervaring en wat een verschillen heb je ook in het uitleven van het Judaïsme (Jodendom, maar dat wordt ook zo genoemd)

In deze 10dagen gaf Ingeborg en Alita de leiding over aan de groep. Iedereen had een dag om de groep te leiden. De avond daarvoor kreeg je informatie wat je aan de groep mocht meedelen. De maandag was voor mij. We gingen deze dag naar een organisatie die 'Bridge for Peace' heet. Hun hoofddoel is om herstel te brengen tussen het joodse volk en christenen en dat doen ze op vele manieren. Zoals arme helpen, arme scholen, noodhulp, opvang van joden die vanuit een andere landen terug keren naar beloofde land (Alijah genoemd)en opstart hulp voor hen.

We zouden hier hekwerk gaan verven, maar er bleek één grote communicatiestoornis te zijn geweest. Lucky me! Dat ik nu juist deze dag mocht leiden. Ik gaf hierdoor de planning weer terug en waar ik kon leiden nam ik het weer op me. Het is op deze manier nog steeds niet mijn grote hobby, maar ik kreeg positieve reacties aan het einde van de dag. Met namen dat ik zo rustig blijf tijdens de onduidelijke planning door de communicatiestoornis.

We hadden niet meer geverfd, daarvoor werd een nieuwe dag geplant. Het was wel een hele interessante dag en leerzaam, hoe belangrijk goede communicatie is.

Dinsdag was het de tijd om de muur om Jeruzalem heen op te gaan. Om te horen en te leren wat proclameren is en waarom. We deden dit samen met Bart Repco, hij is een Nederlanden die zich geroepen voelt om een wachter te zijn op de muur.

Proclameren op de muur houdt in dat je de belofte van God weer uitspreekt in autoriteit, met namen vanuit de profetieën en God daar aan herinnerd waardoor de hemelsgewesten in beweging te zetten. Dit staat ook in 2 Petrus 3:1-2.

Wat gesproken werd voordat we begonnen met wandelen op de muur zetten mij wel goed aan het denken, hoe dacht ik hierover, klopt het, wat zegt de bijbel hierover. Deze tijd op de muur was erg interessant en ogen openend. Vrijdags zijn we nogmaals gegaan.

Woensdag avond zouden we met Annemarie en haar team, kinderwerk gaan doen in een park. Toen we daar aankwamen was het voor ons alle lekker ontspannend. Het was groen en iedereen deed haar eigen ding. Dans, les in karate, familie uitje en sportende mensen. In plaats van kinderwerk werd het een relaxe gezellige ontspannen avond. Voor mijn jeukte mijn voet toen ik mensen zag hardlopen en zo vroeg ik of ik lekker een rondje park mocht doen en dat mocht. Jippie even lekker rennen, dat was genieten!!!

We zijn van de week met Annemarie (van de gebedswandeling) naar een huis voor gehandicapte in Betany Westbank geweest. Daar hebben we met één groep geknutseld, visjes beplakt met glitter of gekleurd en daarna gekegeld. Met de andere groep hebben we een feestje gebouwd en gedanst. Het was wederom mooi om hun aan het lachen te brengen en ze te zien genieten. Ik heb er weer erg van genoten. Tijdens onze aanwezigheid was de USAID ook aanwezig. Zei hielpen dit huis met het opknappen van de jongens afdeling. Hun dank was groot aan ons, voor wat we deden met deze bewoners. Voldaan gingen we weer naar huis.

Tijdens ons verblijf in Jeruzalem ben ik ook naar een gebedshuis geweest. Hier bidden ze voor Jeruzalem/Israël 24/7, ze hebben aanbidding live en audio en lezen uit de bijbel. Het was voor mij ook een plek waar ik rust vond door gebed, bijbellezen en de plek zelf.

Zondag waren de 10dagen in Jeruzalem al weer afgelopen.

Kelsey en ik werden om 10.00 opgehaald door Klaas en Carin. De groep werd voor 4 dagen gesplits en in kleine groepjes. We werden uitgezonden naar gezinnen om hun te zegen met hulp van ons waar ze ook maar hulpnodig hadden.

Zo werden we na 10 dagen verblijf in Jeruzalem uitgezonden, zoals de Dischipelen na het ontvangst van de Heilige Geest (Pinksteren)ookwerden uitgezonden.

Dit alles is toch bijzonder mooi

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!