jojoos.reismee.nl

3e week

Hoi Allemaal,

Wat gaan de weken toch snel, zeker als ze helemaal vol geboekt zijn. Het is hier nu mooi wit en ik geniet van de omgeving met zo'n mooie witte deken er overheen. Ben ipv te gaan fietsen naar Epe en Heidebeek +/- 5km lekker gaan lopen. Heerlijk.

Van de week was weer erg interessant maar ik zal eerst nog iets vertellen van het onderwerp van de week daarvoor (week 3)

Als eerst hadden we Rien vd Toorn als spreker, hij sprak over vluchtelingen/vreemdelingen. Ik vond het weer erg mooi hoe het Hart van God werd weergegeven en aan de hand van de bijbel werd getoond hoe God de vreemdeling gebruikt en wat Gods hart voor hen is.

Iedereen kent het verhaal van Jakob wel (door God Israël genoemd) Jakob vanuit Kanaän naar Egypte vertrok, hoe het volk Israël vanuit Egypte door de woestijn werd geleid naar het beloofde land. Het volk Israël was zelf een vluchteling/vreemdeling. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, maar ook dat God laat zien hoe wij om moeten gaan met vreemdelingen en vluchtelingen. Deutronomium 10:18, Hij verschaft weduwe en wezen recht, neem vreemdelingen in bescherming en voorziet hen van voedsel en kleding. Leviticus 19: 34-35 Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten, heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte. En zo zijn er nog velen.

Het is zo mooi om te zien wat je eigenlijk nooit gezien hebt. Dat mijn ogen geopend worden, dat er toen al geschreven stond hoe met deze mensen om te gaan en hoe belangrijk ze zijn voor ons. Dat het helpen van vreemdelingen een zegen voor land is(deut 14: 28-29, deut 26: 12-15). Je hebt je naasten lief.

BOEKVERSLAG

Mijn eerste Boekverslag 'Is dit echt van U, Heer' is netjes op tijd ingeleverd. Voor het slapen gaan las ik een aantal bladzijdes en zo kwam staat een beetje bij beetje het einde in zicht. Na het in leveren heb ik even een paar dagen vrij genomen van een boek lezen. Maar nu ben ik weer begonnen, want het volgende verslag moet 22 februari ingeleverd worden. Voorlopig lig ik goed op schema.

De tweede spreker van deze week was Jan Piet de Visser. Hij sprak over Discipelschap.

Wat is nu Discipelschap? Ik weet dat er bij mij een beladenheid op dit woord rusten. Dat zijn mensen die ver weg gaan en dan met de bijbel in de hand op straat staan te (s)preken. Al vrij snel tijdens de les kwam ik er achter dat, dat niet zo is.

Discipelschap is heel eenvoudig, het is het volgen van Jezus. Oké dat klinkt al een stuk beter. Dus iedereen die Jezus volgt is een Discipel!

Aan de hand van de Zaligsprekingen (math 5: 1-16) werd uitgelegd wat het volgen van Jezus nu inhoud. De zaligsprekingen zijn gegeven om ons te provoceren en tot nadenken te zetten. Er zit veel meer achter 1 zaligspreking dan je op het eerste oog zou zeggen. De zaligsprekingen mag je als stappen plan zien.

Ik zal 1 zaligspreking proberen uit te leggen, het wordt anders wel een erg langverhaal en zo makkelijk is het nu ook niet.

Zalig zij de armen van geest, want hunner is de koninkrijk der hemelen.

Dus de genen die niet slim zijn zullen in Gods Koninkrijk komen????

Lees Marcus 5: 1-20. Jezus gaat met zijn discipelen naar overkant van het meer, waar gelijk een onreine man met geesten bezeten en geboeid omdat niemand hem aan kon vanuit een spelonk op Jezus af.

Vraag bij je zelf eens af wat heeft deze man voor leven? Kijk hierbij naar je eigen leven, wat heb ik wat hij niet heeft enz? Schrijf dit zo nodig op.

Lees hierna de tekst nog eens door en kijk daarna wat Jezus de man heeft gegeven? Schrijf dit nogmaals op. Kijk ook naar hoe zijn toekomst er nu uit ziet, wat heeft de man allemaal gekregen wat hij eerst niet had (zoek het niet te diep)

Jezus kwam naar dit eilandje alleen voor de bezetenen, want toen de bezetenen genezen was ging Jezus weer weg.

De bezetenen had geen leven, beschadigde zichzelf, dwaalde tussen de graven door, was alleen, had geen eigenwaarden, geen familie enz.

Jezus gaf hem een leven terug, de man ging naar familie, had kans op een eigen gezin, vrienden, verkondigde het evangelie, kon in een huis wonen, werken, genieten enz.

Jezus herstelde voor de man;

DE RELATIE MET GOD

DE RELATIE MET ZICHZELF

DE RELANTIE MET MENSEN

DE RELATIE MET DE SCHEPPING

Discipelschap, het volgen van Jezus draai allemaal om relaties.

Deze man was arm van geest, hij was nederig. Jezus herstelde alles en zo mocht de man leren waarom het draait in leven. Relaties met God, met je naaste, met de maatschappij.

Wij mogen ook beseffen dat wij in alle vlakken hulp nodig hebben. Het draait niet alleen om wij en God, maar ook om maatschappijen de schepping

God

Ik zelf

Maatschappij

Schepping

Voeg het samen en je heb het kruis.

Stap 1 is hoe ga ik een relatie met God aan. Zeg ik alleen God je moet dit doen en dat doen op de momenten dat ik het nodig heb en als het goed gaat dan spreek ik niet met U.

Of zijn we nederig willen we God dienen en gaan we Hem elke dag zoeken en danken we hem voor de zegeningen die we hebben! Zijn we er ook voor de ander.

Het geloof draait om relatie, God wil graag heel graag een relatie met ons, maar een relatie gaat niet vanzelf. Daar moeten we zelf wat aandoen. Anders leer je elkaar toch niet beter kennen.

En zo wordt je zelf door elke les die je krijgt hard aan het denken gezet en neem je jezelf eens flink onder de loep.

Waarna je dingen bij God wil brengen en vergeving voor wil vragen, maar Heer wilt U me helpen om te leren hoe ik relaties kan onder houden met U maar ook hier in mijn leven.

Dat was hem weer, groetjes en tot de volgende keer weer.

Reacties

Reacties

Ingrid

OW heerlijk Jolan!
je haalt precies die zin eruit, waar ik altijd zo op blijf steken! moest er echt om lachen!
ik vind het weer mooi om je te lezen, veel zegen deze week!

Nettie

Jolanda mooi om te lezen ben er stil van , ga het nog een keer na lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!