jojoos.reismee.nl

Wat heeft de 12 weken les fase mij gegeven?

Over de eerste sprekers heb ik wat gedeeld, maar omdat de weken druk waren en mega snel voorbij zijn gegaan ben ik er mee gestopt.

Ik wil nu graag vertellen wat deze weken allemaal met mij hebt gedaan. Met mij als persoon en mijn manier van denken.

Het begon allemaal met de waarheidsdoos die we allemaal hebben. Waar alleen niet altijd de echte waarheid in gestopt is. De waarheidsdoos wordt gevormd door wat we horen en meemaken al van de wieg af aan tot heden. Het kan zijn dat het door toedoen van andere een verkeerde waarheid in komt(leugen), maar ook door eigen toedoen.

Mijn gebed tijdens deze les week was dan ook ¨Heer, Heilige Geest help me om de echte waarheid te leren kennen en de leugen te verwijderen uit mijn waarheidsdoos¨ Heer, maar niet allemaal te gelijk. U weet hoeveel ik aan kan.

De dagen gingen voorbij en de Heilige Geest was in mijn aan het werk om het onkruid uit mij te verwijderen.

Het begon met het besef dat ik vanaf de lagere school me eenzaam voelen. Dit kwam nadat mijn beste vriendin Beatrijs v M verhuisde naar Heemse Hardeberg. Sindsdien waren erg geen beste vriendinnen en deed ik veel dingen alleen, genoot ik van de dieren en de natuur. Ik kon altijd met iedereen wel overweg maar daar bleef het dan ook bij. Zo ging ik verder in met mijn leven. Vrij wel niemand wist hiervan omdat ik een mooi masker op kon zetten.

Door deze manier van leven accepteerde ik mezelf niet zo als ik was. Velen zullen weten dat ik jaren lang zonder een spiegel heb geleefd in de zusterflat en mijn huis. Waarom!? mijn excuus was ik kan me haar ook wel zonder spiegel bij elkaar binden. De waarheid was, dan zag ik mezelf niet. Ik dacht negatief over mijzelf en dat andere niets aan mij vonden. Dat ik niet de moeite waard was om mee bevriend te zijn. Als ik zelf zou bellen voor een gezellige avond dan zouden ze ja zeggen omdat ze medelijden met me hadden en niet omdat ze het zelf leuk zouden vinden. Avondje bezoek vond ik eng, wat moet ik zeggen, ben ik wel gezellig? En zo ging mijn gedachten verder.

Dit was het eerste wat aan mij geopenbaard werd en waar aan gewerkt moest worden. Maar waar kon ik dan de echte waarheid vandaan halen. Tijdens de lessen kwam ik er achter dat de echte waarheid in de Bijbel staat in het Oude en het Nieuwe Testement. Wat zegt God over mij? Wie ben ik? Hoe ziet Hij mij? Gen 1:27 en 31, PS 139: 1 Handelingen 17:28, Jeremia1:5, 2 kronieken 30:9. Dit is maar een greep van teksten waarin God laat zien dat we waardig zijn en geliefd. Dat hoe ik dacht over mezelf niet was zoals God het bedoeld heeft. Dat het een grote leugen was. God ziet me als een parel en ik ben mooi, ik ben het waard om een spiegel in huis te hebben en daarin naar mezelf te kijken.

Toen deze leugen tot de waarheid was omgevormd kwam de volgende probleem, het gesloten boek dat ik was als het om mezelf ging. Het niet aangegeven wat er nu allemaal in mijn koppie omging. Ook hierbij kreeg ik hulp om dit met me familie bespreekbaar te maken en weer met een schone open lei te beginnen. Dit alles is niet makkelijk voor mijzelf geweest maar ook niet voor me familie. Er kwamen regelmatig tranen bij om de hoek kijken. Maar ook dit probleem en leugen om niet alles te delen 'want wat zullen ze wel niet van me denken als ik dit vertel' werd overwonnen.

Ik ben hier erg dankbaar voor want het was een zware juk op mijn schouders (misschien ben ik daarom wel zo breed) en ik moet bekennen dat er echt een last van me afvalt. Het betekend nog niet dat alles perfect is maar er ligt een nieuwe fundament. Waarop ik een mooie huis kan gaan bouwen. Niet meer alleen, maar met hulp van andere en zeker met de hulp van God (de drie eenheid).

Het bleef nu even stil met het over hoop gooien van mijn gedachten en levensstijl. Totdat we les kregen en we tijdens de les een spiegel kregen waarop we de wortel van een leugen moesten schrijven. We kregen de opdracht om dit samen met God te doen. En zo gingen we in gebed met de vraag 'Heer, welke wortel zit er nog in de weg die verwijderd moet worden om dichterbij U te komen'. Weet wat je vraagt want je krijgt altijd antwoord en soms is het iets wat je eigenlijk helemaal niet wil weten. Want wil ik dit wel veranderen! Na dit gebed ging ik lekker hardlopen, heerlijk in de bossen. Een waardevolle tijd waarin je niet door andere afgeleid kan worden en even lekker alleen ben en naar God kan luisteren. Tijdens het hardlopen kwam faalangst, perfecties in me hoofd. Tijdens de les had de spreekster uitgelegd dat we niet een gevolg moesten opzoeken maar de wortel. Wat was nu toch de wortel van faalangst en perfectie. Ik dacht het te hebben 'minderwaardigheidsgevoeld' dus schreef ik dit op mijn spiegeltje. Tijdens de les konden we de spiegel in een kussensloop doen en na een gebed 'In de naam van Jezus Christus wil ik breken met deze leugen, ik ben waardig' met een hamer breken met deze leugen. Als eerst legde ik uit waarom ik deze leugen had opgeschreven en hierop vroeg de spreekster door. Zo kwamen we erop uit dat minderwaardigheidsgevoel niet de wortel was, maar hardwerken om liefde te ontvangen. Door hardwerken werd ik gewaardeerd en beloond met dankbaarheid en liefde. Hardwerken om geliefd te worden werd toen ook op het spiegeltje geschreven. Waarna ik bad en de spiegelbrak.

Het was weer een openbaring wat mij in de weg stond om te zijn zoals ik ben bedoeld. Dit was niet eenvoudig en het moeilijke van alles vind ik om niet afhankelijk te zijn van wat andere van mij denken, maar om te denken wat vindt God van mij. Dat deze gedachte is zoveel belangrijker, want Hij is degenen die betrouwbaar is in wat Hij zegt of doet. Hij houdt zich aan de beloften. Mensen die falen daarin, waarom vertrouwen op wat mensen van je vinden!?

Het vierde punt waar aan gewerkt word werd geopenbaard in de lesweek met als onderwerp RELATIES. De spreker kwam uit de U.S.A en verbleef ook op L.I.D om zo dichterbij ons te zijn als we vragen hadden buiten de lesuren om.
De les begon met de relatie van man vrouw in de bijbel en waarvoor we gemaakt zijn. Waarom is de wereld gemaakt en de mensen? Omdat God zich verveelde! Om ons te pesten met haat, ziekten, armoede, discriminatie, zelfvernedering, onzekerheid en alle andere negatieve dingen op aarde. Nee, God is de God van liefde. God is liefde. Zoals Johannes 1:1-5, in het beginne was het Woord en het Woord was bij God en God was het Woord. Hierin kan je zien dat het Woord wat vlees geworden is 'Jezus' al bij God was voordat het wereld geschapen werd. Want het Woord was bij God. Jezus was bij God. God had een relatie met Jezus al voordat de wereld bestond en dit was een perfecte relatie. Vanuit deze perfecte relatie wilde ze meer relatie, 'vruchten'. Zoals ook een man en zijn vrouw vanuit hun liefde voor elkaar een kind willen ontvangen. Wij zijn geschapen om kinderen van God, Jezus en de Heilige Geest te zijn en zij willen een relatie met ons. Dat is de reden dat we geschapen zijn om een relatie te hebben met onze Vader.

Een relatie gaat niet van zelf. Als je er niets aan doet dan verwaterd deze relatie. Als het eenrichtingsverkeer is, stop deze relatie. Zo werkt het ook met de relatie met God, alleen als wij deze relatie laten verwateren zal God altijd op ons wachten en op verschillende manieren proberen om weer bij Hem terug te komen. Hij wil zo graag van je horen hoe het gaat in goede en in slechte tijden. Hij wil met je lachen en met je huilen. Praten over niets en serieus praten op elk moment van de dag. Hij wil bij alles wat je doet betrokken zijn, want alleen dan zal het echt succes hebben. Kortom Hij wil samen met jouw/mij door het leven gaan. Hij houdt van je 'no matter what'.

Tijdens deze les werd het mijn duidelijk hoe moeilijk ik het vindt om een relatie aan te gaan, te onderhouden en dieper te laten worden dan 'hoi, hoe is het'. Aan de einde van de dag ging ik naar de spreker toe en konden we rustig samen praten over dit onderwerp en mijn gevoelens hierbij. Waarom het me benauwd om een diepere relatie aan te gaan, waarom ik bang ben om afgewezen te worden wanneer de relatie dieper wordt. Het kwam er weer op neer dat ik mezelf niet waardig genoeg vind om een relatie mee aan te gaan. De spreker liet me zien dat dit helemaal niet waar is. Dat ik het waard ben om een relatie mee aan te gaan en dat de groep juist graag om mij heen wil zijn en dat ze veel van mij kunnen leren. Dit bemoedigde me, maar bracht me ook veel verdriet. Wat is toch de reden dat ik het zo moeilijk voor mezelf kon maken. Het waren allemaal de fase leugens die gedurende mijn leven in mijn zijn gelegd en die er nu beetje bij beetje worden uitgewerkt.

Dit waren echt weken waar ik op zijn kop werd gehouden en heen en weer werd geschud om alle leugens eruit te schudden. Me ogen werden geopend en ik mag gaan zien wie ik echt mag zijn.

Door al deze lessen met de bijbel in je hand en het lezen van velen teksten leerde ik ook hoe belangrijk het is om de bijbel te lezen en de Heilige Geest erbij te vragen om de gedeeltes die je leest te verduidelijken. Zodat je mag gaan zien wat er echt staat. Want zonder de Heilige Geest is het gewoon een boek. We kunnen niet zonder de Heilige Geest want hij staat tussen ons en God in en vertaald onze gebeden en laat ons God stem verstaan.

Al met al een hele leerzame periode.

Als laatst wil ik jullie vragen om geen medelijden te hebben met hoe ik geleefd heb, maar om te zien wat Jezus allemaal voor mij en met mij gedaan heeft. Hij heeft me laten zien wie ik echt ben, Hij heeft het kwade overwonnen zodat het kwade geen recht meer van spreken heeft in mijn leven. Hij is het licht, de vreugde en liefde op mijn pad. De genen waar je op kan vertrouwen en bouwen.

Denk niet wat jij heb dat heb ik ook, maar dat hoort bij mijn leven. Denk dan nog eens goed na. Is dat vrijheid als je zo denkt? Is dat de vrijheid die Jezus in zijn gedachten heeft voor jouw? Ik dacht het niet! Hij heeft ook voor jouw geleden en is ook voor jouw gekruisigd. Niet om gebonden te blijven aan onzekerheid of negatief te denken. Hij wacht op je om en je hoeft alleen maar te vragen 'Helpen hierbij ik kan het niet alleen'.

Amen

Reacties

Reacties

louise

Hoi Jo,

Heftig, heftig, heftig! Heerlijk om "bevrijd" te zijn.

Geniet!

nettie

Jolanda wat knap dit je dit allemaal zo kan verwoorden en zo veel over je zelf kan leren, ik herken er wel veel in.
Jolanda hoop dat je mag blijven zien wie je echt bent, het gaat je vast lukken.

Sander

Jo, wat een geweldig moment. Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over hoe je terug zou komen van dit project en wist dat God je zou laten zien wie je bent en hoe hij je heeft gemaakt. Geweldig dat je daar nu zo van mag getuigen. Prijs de Heer! Loop maar rustig verder in Zijn voetsporen en vertrouw op Hem, hij zal het maken.

Marcel

Dit is echt heel knap en toont moed.
Je bent mijn kanjer.

Cassandra

Hai Jolanda,

Ik heb je 12 weken les fase verslag met aandacht zitten lezen. Bedankt dat je dit met ons wilt delen.
Knap dat je zo openhartig je verhaal vertelt. Een moeilijk maar ook erg mooi proces waar je doorheen gaat. Daar zou iedereen, zeker elke christen een stuk mee bezig moeten gaan, vind ik eigenlijk. Om jezelf beter te leren kennen, zelfreflectie. Echt goed dat je de leugens in je leven hebt kunnen achterhalen, en nog mooier om te lezen dat je de waarheid die God over je heeft begrijpt en kunt ontvangen. Ik ben pas ook weer een paar weken naar een christelijk bezinningscentrum geweest. Daar heb ik ook inzichten op mogen doen over mezelf en mijn leven. Dit was ook gericht op het proces van innerlijke genezing, om god daarbij uit te nodigen. Het is inderdaad nodig om God's waarheid, zijn liefde te kunnen verinnerlijken en de leugens en negatieve gedachten te verbannen. Ik vind het nog wel moeilijk om God's persoonlijke liefde te begrijpen en te ontvangen. Maar dat komt wel. We zijn onderweg met Hem, werk in uitvoering.
Nou, ik ben echt blij voor je, dat je dit in je leven mag ervaren. En ik hoop dat het ook goed gaat, mag blijven gaan met je relatie.
En ten slotte, nog hartelijk bedankt voor je leuke felicitatiekaart! Heel leuk! Ja, de bruiloft staat voor de deur. Druk met voorbereidingen. Spannend en verheug me er ook op.
Nou lieve Jolanda, Héél veel sterkte en succes en bovenal God's rijke zegen toegewenst.
Cassandra xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!